Pàgines
▼
dilluns, 19 de desembre del 2016
El Pare Llop (tastet mitològic)
Cada 21 de desembre, avançant-se tres dies al Pare Nadal d'altres cultures, el nostre Pare Llop visita totes les masies. Què vol?
divendres, 9 de desembre del 2016
L'home de la mar (tastet mitològic)
L'home de la mar és un personatge de la mitologia catalana que ens connecta directament amb els sumeris.
dimecres, 30 de novembre del 2016
L'hivernàs (tastet mitològic)
L'hivernàs és el temps de l'any en què la vegetació resta adormida i està vinculat a personatges de diverses mitologies.
dimecres, 23 de novembre del 2016
divendres, 23 de setembre del 2016
Les dones d'aigua en la tradició popular
Un dels personatges de la mitologia catalana que més ha perdurat en la
memòria de la nostra gent, juntament amb serpents, follets i bruixes, és la
dona d’aigua, coneguda també amb altres noms segons l’indret del país on es
trobin: goges, aloges, paitides, janes, fades, encantades, elfes…
Es conta en
molts llocs que l’hereu d’una masia es va casar amb una dona d’aigua. Els seus
coneixements de la natura van fer prosperar la casa, tingueren uns fills
preciosos i la felicitat somreia a la família fins que l’home, en un rampell de
mal geni, va pronunciar els mots prohibits: “dona d’aigua havies de ser!”. A l’instant, ella va desaparèixer. Habiten
coves secretes que són esplèndids palaus, prop de fonts, rius o gorgs. En nits
de lluna plena surten a fer bugada i es banyen, canten i dansen. Aquell qui els
pugui prendre una peça de roba, mentre la conservi no serà mai pobre.
dimarts, 26 de juliol del 2016
Els sants de la Pedra
El 30 de juliol és la diada dels sants Abdó i Senén, més
coneguts als Països Catalans com sant Nin i sant Non o els sants de la Pedra,
sobretot al País Valencià. Els vam esmentar en l’article anterior, el dels
simiots, però mereixien una entrada pròpia perquè abans que, a partir
del segle XVII, fossin desplaçats tant ells com sant Galderic per sant Isidre,
havien estat els patrons dels nostres pagesos. De la seva popularitat en dóna
fe que siguin patrons de localitats de la Catalunya del Nord, Catalunya, les
Illes i País Valencià. Només en aquest territori hi tenen set ermites i dinou
pobles els celebren festes majors, i és que l’assegurança divina contra les
pedregades al camp bé s’ho valia, com més contents es tinguessin als
protectors, menys possibilitats que una tempesta en mala hora aboqués el pagès
a la ruïna.
Les relíquies de sant Nin i sant Non foren molt cobejades i
reclamen ser-ne posseïdores viles d’Itàlia, de França i, als Països Catalans,
Sagunt i Arles del Tec. A Sagunt, el 1644, foren nomenats patrons de la ciutat
per aturar una terrible plaga de cuca i mig segle més tard hi arribaren les
relíquies enmig de grans celebracions populars. Arles les tenia des de molts
segles enrere i l’arribada a aquell poble nord-català fou bastant complicada.
Cap a l'any 960 la gent d’Arles patia l’assot dels
simiots, que provocaven sequeres, inundacions, pedregades, pesta i que raptaven
i devoraven criatures. Si no s’aconseguia acabar amb aquella plaga caldria
abandonar la vila, fundada poc abans a redós d’un monestir. L’abat Arnulf no
contemplava pas la rendició i, entenent que s’enfrontava a un enemic sobrenatural,
féu camí per anar a consultar al Papa de Roma de quin sant podia endur-se’n
relíquies que espantessin aquelles males bèsties, però el Papa, es veu que de
simiots no hi entenia gaire.
Arnulf no pensava pas tornar amb les mans buides, així que
se n’anà cap al Monteverde Vecchio, on unes llargues escales l’endinsaren a les
catacumbes i al cementiri de Poncià, on hi havia enterrats molts màrtirs i gent
santa. El lloc era ple a vessar perquè molta gent hi anava a cercar relíquies i
s’hi estaven fins que una il·luminació divina els indicava quina era la més
eficaç per als seus mals.
Arnulf va fer oració davant dels sepulcres de sant Pere i
sant Pau i, tot d’una, veié una resplendor que sortia d’unes tombes, les dels
sants Abdó i Senén. Ja tenia el senyal diví i obtingué el permís del Papa per
endur-se les preuades relíquies. Per si de cas, amagà cadascun dels cossos dins
una caixa de ferro i aquestes dins bótes de vi, omplint amb aigua l’espai buit.
Detall del retaule de Jaume Huguet (1459) |
El viatge de tornada, amb vaixell, no fou fàcil i acabà amb
un naufragi. Per intercessió dels sants arribà a la badia de Port Lligat, a
Cadaqués, des d’on les relíquies seguiren fins a Arles a lloms d’una mula. Al
llarg de la ruta, a tot arreu on hi havia simiots fugien esparverats en notar
la santa presència. En ser al destí final i treure les relíquies de les bótes,
per tota la contrada se sentiren els xiscles espantosos dels antics ocupants
d’aquells territoris, foragitats per sempre més pels nous colonitzadors
cristians.
Però els prodigis no s’acabaren aquí, l’aigua de les bótes
fou repartida entre els presents i tothom que en bevia es guaria de tota mena
de mals. La que va sobrar i les relíquies foren dipositades en un sarcòfag del
segle IV. Posteriorment, les relíquies foren canviades de lloc, però aquella
aigua miraculosa segueix brollant encara, misteriosament, mil anys després dins
del sarcòfag i segueix curant la gent que la beu, la tradició es manté i cada
30 de juliol, la diada de sant Nin i sant Non, s’omplen ampolletes per a qui
les demana i anys enrere, diu Amades, “només en donaven al qui la demanava amb
la parla de la terra; no en venien, ni a pes d’or, als qui en demanaven en
francès o en altra llengua qualsevulla”.
Els qui tenen mentalitat científica hi han trobat explicacions científiques i per
als qui tenen fe és un fet sobrenatural.
El sarcòfag miraculós d'Arles del Tec |
dilluns, 11 de juliol del 2016
Els simiots
En la mitologia catalana hi trobem diversos personatges
vinculats al bosc, com l’Home d’Escorça, l’Home de Molsa, en Jan Pelut o els
simiots. De nou, qui ens ha salvat aquest personatge de l’oblit és Joan Amades
que, tal i com diu, “el seu record és un bon xic esborrat de la imaginació
popular”. On la memòria d’aquests éssers és més viva és a Arles del Tec
(Vallespir).
Simiot al Calendari 2016 de mitologia catalana. Il·lustració d'Anna Ribot Urbita |
Corren per les
muntanyes del Pirineu català , sobretot pel Vallespir. Fa mil anys, a Arles del
Tec, foren acusats de fer-ho malbé tot i de raptar criatures, fins que,
portades de Roma, les relíquies dels sants Abdó i Senén els van foragitar; d’aleshores
ençà es guarden en un sarcòfag, d’on cada 30 de juliol —festa major de la vila—
se n’extreu una aigua de grans virtuts remeieres. Antigament ben avinguts amb
els humans, els simiots, genis de les boscúries i senyors de la feram que hi
habita, ara viuen dalt dels arbres, però la nit de cap d’any deambulen pels
camins foravilers.
dimecres, 22 de juny del 2016
Sant Avi i sant Albà, inventors de l'arada
Aquests dies, al Costumari català, hi trobem dos sants amb
històries idèntiques, sant Avi (17 de juny) i sant Albà (el 21). D’ells es diu
que eren reis i pagesos, que van inventar l’arada i que foren impulsors de
l’agricultura, portant al seu poble riquesa i prosperitat.
Del Costumari català (Joan Amades) |
En la nostra memòria ancestral perduren els mites del pas del paleolític al neolític, de la vida nòmada caçant i recollint fruits silvestres, a la vida sedentària del pagès agricultor i ramader. La llegenda del gegant Puigmal rememora l’inici de la ramaderia, confrontada amb el passat caçador, i aquests suposats reis i sants apunten a la divinitat a qui atribuírem el descobriment del treball de la terra. La condició de reis d’Avi i d’Albà delata el seu caràcter diví, ja que en les mitologies antigues sovint els reis eren déus i els déus, reis. De fet, la vinculació del governant amb Déu l’hem vist encara molts de nosaltres, en les monedes de Franco: “Caudillo de España por la gracia de Dios”.
dissabte, 18 de juny del 2016
El Senyor dels Megàlits
Lluis Vendrell amb el pèndol |
El 16 de juliol ha mort Lluís Vendrell, als 73 anys. Veí de
Cardedeu, autodidacta apassionat del país i de la nostra història més antiga,
en Lluís, a més, era saurí, un do del que també gaudeixen altres membres de la
seva família, i que va emprar no només per cercar l'aigua del subsòl, sinó
també per radiografiar les energies que acompanyen dolmens i menhirs de les
nostres comarques.
El 2012 vaig acompanyar aquell entranyable equip per les
muntanyes del Montnegre i Corredor, a la recerca de nous megàlits i inscultures
prehistòriques i vaig publicar-ne un article a Serra del Montnegre, que ara
comparteixo aquí en homenatge al Senyor dels Megàlits. Segur que li hauria agradar
reposar per sempre a l'ombra d'un dolmen.
Les forces tel·lúriques dels megàlits
Menhir, perafita o carall de Freginals |
La primera arquitectura de pedra al nostre país no es va
construir per aixoplugar als vius, sinó als morts. Potser perquè el temps dels
vius és efímer, efímers eren els seus habitatges. En canvi, el temps dels morts
és l’eternitat i llurs cases també ho havien de ser. No hi ha material més
sòlid i durador que la pedra, de manera que els nostres antecessors començaren
a arrossegar-ne de grosses —megàlits— fa més de 7.000 anys, per construir la
llar dels seus difunts en les senzilles cistes o caixes, comunes al Solsonès.
Durant més de quatre mil•lennis les construccions megalítiques adoptaren
diversos corrents arquitectònics: sepulcres de corredor, galeries catalanes,
hemidolmens, paradolmens, dolmens… Les darreres en ús foren les cambres
pirinenques, que encara s’aprofitaven cap al 700 aC.
Dolmen de ca l'Arenes, prop del menhir de Freginals |
Fins ara, al Montnegre, poca cosa hem trobat de la cultura
megalítica: un menhir tombat al pla de les Bruixes, prop del Collsacreu, i
roques amb inscultures al Pla de Forcs (Sant Iscle) i a la Taula de les Bruixes
(Hortsavinyà). Sospitem que podia haver-hi alguna cosa al coll anomenat Plaça de
les Bruixes (Vallmanya), però un gran tallafocs fet fa dècades per maquinària
pesant n’ha esborrat qualsevol rastre, i ignorem on para el dolmen de mas
Barraquer, que fou excavat per arqueòlegs al 1927 en terme de Sant Iscle.
Isabel i Lluís Vendrell amb el pèndol, i Lluís Jofre fent l'esbós del menhir de Freginal |
En canvi, la serra del Corredor és molt rica en aquests
monuments. Hi tenim un dels dolmens més famosos de Catalunya, el de Pedra
Gentil o Pedra Gelada, però també els del Trull, Pedra Arca, Pins Rosers, Cau
de la Mostela, els dos de ca l’Arenes —un d’ells reconstruït— i una colla de
menhirs, un dels quals, situat a la Pineda d’en Gol (Vilalba Sasserra), ha
estat confirmat en els darrers mesos.
No em centraré avui en llurs característiques físiques, sinó
en les energies que desprenen. He tingut la sort de poder acompanyar a un equip
compenetrat d’apassionats dels megàlits a visitar-ne alguns.
Línies d'energia al menhir de Freginals |
Tot va començar quan en Lluís Vendrell observà un senyor amb
un pèndol a la mà cercant corrents d’energia a la cova d'en Daina (Baix
Empordà). En Lluís és saurí i, per tant, li és familiar l’ús d’aquest estri per
localitzar aigua subterrània. Així que, al següent megàlit que va visitar se'n
va endur el pèndol i, efectivament, aquell rellotge antic penjat d’una cadeneta
va parlar, oscil•lant en línia recta o fent cercles o aturant-se en punts
determinats.
Acostumat a associar el moviment del pèndol amb la presència
d’aigua, la primera pregunta que es va fer fou: per quina raó aquella gent
antiga sempre situava els megàlits per damunt de corrents d’aigua? Amb el
temps, ell, la seva germana Isabel —que també fa anar el pèndol— i la resta de
companys van concloure que el que marcava no era aigua sinó algun tipus de
força magnètica.
Fitxa del menhir de Freginals. En negre, el perfil
de la pedra tombada. En vermell, les línies de
força. Al centre, la zona neutra, sense línies,
indica l'ubicació original del menhir
|
L’altre component imprescindible de l’equip és el dibuixant,
actualment en Lluís Jofre. De cada megàlit visitat se’n fa el corresponent
dibuix i anotacions sobre orientació, mides i esquema de forces tel•lúriques,
perquè amb la sistematització del mètode i de totes les dades acumulades, han
comprovat que l’esquema del magnetisme, amb petites variacions, es repeteix una
i altra vegada.
Qui vulgui aprofundir en el tema, pot fer-ho en el llibre
que van publicar al 2008; només per donar-ne una idea, podem resumir-ho dient
que presenten una xarxa radial de línies d’energia, amb un cercle exterior que
envolta tot el monument.
En alguns casos, la localització d’aquestes forces es
detecta a uns metres d’on són les pedres actualment. Això permet suposar que el
megàlit ha estat desplaçat del seu lloc original, com passa amb el menhir de
Perafita, que el camp d’energies és dins de l’ermita de Santa Madrona (Seva).
Per tant, el dolmen devia ser desplaçat on és ara per tal de construir
l’ermita.
La ubicació de les energies permet saber-ne l’emplaçament
original i, a més, l’orientació en la que estava col•locada la pedra, ja que al
centre hi detecten el que anomenen zona neutra, que delimita l’espai exacte en
el que estava encastat a terra.
Entre els arqueòlegs es té per cert que l’emplaçament venia
determinat per l’orografia: cims, carenes, colls, llocs on fossin ben visibles.
La Isabel i en Lluís, sense contradir aquest principi, pensen que els
constructors de megàlits cercaven llocs amb força tel•lúrica per edificar-hi
els monuments. Amb quina finalitat? No ho sabem amb certesa, però en les
creences primitives hi tenien un protagonisme essencial les forces de la natura
i l’univers: el sol, la lluna i la resta d’astres, la terra, l’aigua, el foc i
alguns animals i arbres. Que fossin coneixedors de les energies tel•lúriques no
ens ha de sorprendre, ans al contrari, en aquest àmbit els seus coneixements
devien ser molt superiors als que tenim actualment a causa de la seva estreta i
forçosa vinculació amb el medi que els envoltava.
Les forces tel·lúriques del menhir del Pi d'en Buac marquen el seu emplaçament original. Actualment es troba a l'esquerra del cercle |
Posats a fer hipòtesis, jo n’aventuro una: potser els megàlits no són allà perquè hi ha energia, sinó que hi ha energia perquè els megàlits són o han estat allà. Dit d’una altra manera: i si el xaman, druida o sacerdot aplicava uns rituals que conferien al lloc aquestes energies per sempre més? O bé, i si eren aquelles grans pedres dretes les que, com una antena, captaven l’energia externa i la transmetien a terra?
En aquella mateixa època, a Egipte es construïen enormes
piràmides, estructures geomètriques concentradores d’energia. No hi ha dubte
que, globalment, els coneixements actuals són molt superiors als d’aquell
període, però en alguns aspectes aquella gent en sabia més que nosaltres. El
tòpic d’imaginar-nos-els com uns primitius amb pells per sobre ens l’hem de
treure del cap i per comprovar-ho, res millor que visitar l’exposició al Museu
Arqueològic sobre Otzi, l’home de les neus que uns excursionistes van trobar
als Alps el 1991. Al cap de pocs dies s’adonaren que aquell cadàver feia 5.300
anys que havia quedat congelat i ha aportat una informació extraordinària sobre
la cultura d’aquells temps reculats.
Podreu veure la imatge d’Otzi i rèpliques exactes del seu
armament, abric i botes de pell, eines diverses i l’estufeta portàtil que duia
a sobre. Quan Otzi va morir encara faltaven més de mil anys perquè es
construïssin els megàlits del Corredor.
divendres, 3 de juny del 2016
Savalls, Quico Sabaté i Che Guevara
Aquest cap de setmana se celebra a Cardedeu la XXXIV Trobada
Nacional de Trabucaires. Els de Cardedeu són una colla jove, però de les més
famoses gràcies a la denúncia d’un regidor del PP. Curiosament, la seva
vestimenta —no pas la mentalitat— és la dels carlins, amb qui els del PP hi
trobarien força coincidències ideològiques. Durant el segle XIX hi hagué al
nostre país tres guerres carlines. Majoritàriament, llurs seguidors eren gent
pagesa, des de terratinents fins a humils masovers, de pensament molt conservador,
que veien com una amenaça els nous aires liberals i la industrialització. Però
una cosa sí que els diferenciava clarament dels actuals hereus del franquisme:
el pretendent al tron Carles VII va prometre el restabliment dels furs i constitucions que Felip V havia suprimit als regnes de la Corona d’Aragó.
Che Guevara i Savalls |
D’entre els cabdills carlins, ha esdevingut una imatge
icònica la del general Savalls. Astut com una guilla i cruel com una fura,
protagonitzà victòries sonades com la presa d’Olot, Ripoll, Castelló d’Empúries
o Igualada, i també execucions massives d’enemics.
El 1874, a la masia del cavaller de Vidrà, on havia anat a
dinar, fou encerclat per les tropes isabelines, però resistí fins la matinada,
quan feu sortir cavalls i vaques i, enmig del rebombori, aprofità per
escapar-se, una acció molt semblant a la que feu un altre guerriller a les
seves antípodes ideològiques, 86 anys després: l’anarquista Quico Sabaté fou encerclat per la guàrdia civil al mas Clarà i, ja de nit, feu sortir les vaques
i fugí enmig d’elles, tot i ser ferit.
Hi ha guerrillers que es converteixen en mites perquè el què
ens en queda és una imatge idealitzada. L’exemple mundialment més conegut és el
del Che Guevara, reforçat per una foto icònica que té moltes semblances amb la
de Savalls: tots dos amb boina, esguard feréstec i mirada perduda, traspuant
una vida d’aventures i un esperit irreductible, trescant per les muntanyes i
desafiant el poder establert. Més enllà d’ideologies i de comportaments, allò
que d’ells admirem és aquella llibertat indomable que els acosta més als herois
de les mitologies que a les misèries de la condició humana.
dilluns, 30 de maig del 2016
Menhirs, caralls i fertilitat
És ben sabut que la primavera la sang altera. Deu ser per
això que el maig ve carregat de rituals de fertilitat. Parlàvem fa poc dels cornuts i de les banyes com a símbol d’una potent capacitat de fecundació.
Durant aquest mes també hi ha multitud de festes i tradicions amb protagonisme
de les flors, costums que ja celebraven els antics mediterranis. Si les banyes
connoten la potència mascle, els colors vius i l’aroma de les flors evoquen la
sensualitat femenina.
Carall Bernat de Montserrat |
Dos mil anys de moralitat cristiana i repressió de la sexualitat han fet que tot plegat ens arribés al segle XX sota unes formes, en general, força dissimulades del seu sentit original, però ni aquesta repressió la va inventar el cristianisme —alguns governants romans ja hi havien excel·lit abans— ni n’ha tingut l’exclusiva. Tot i així, repassant les descripcions salvades de l’oblit pels nostres folkloristes de fa un segle, hi trobem força evidències d’aquells cultes a la fertilitat que fèiem quan encara vivíem en coves.
Cercant les forces tel·lúriques al menhir o carall de Freginals (el Corredor) |
Al nostre país, les construccions més antigues que han perdurat són els megàlits i d’aquests, els menhirs o perafites han estat sovint punts de pelegrinatge on invocar llurs forces tel·lúriques per afavorir bones i sanes fillades.
Fins fa mig segle, Montserrat fou un dels destins més comuns
dels viatges de noces. Per rebre la benedicció de la Moreneta? No només per
això, la nostra Moreneta bé podria ser una cristianització de l’egípcia Isis, que encarnava les virtuts de bona mare i fidel esposa, però les formes
que caracteritzen la serra la converteixen en una grandiosa catedral fàl·lica,
que té com a màxim exponent el Cavall Bernat, mal anomenat així perquè de
cavall no en té res, però de carall sí.
Isis i la Moreneta |
Tant Joan Amades com Joan Coromines coincideixen que QUER és
un mot d’origen pre-romà, amb significat de PEDRA o ROCA, del qual en mantenim
nombrosos topònims —Queralt, Queralbs, Querforadat…— i cognoms —Quer, Queraltó,
Caralt… Amades cita etimòlegs alemanys que afirmen que QUER ALL té el mateix
significat que el germànic “hoher Stein”, pedra alta o pedra dreta. I Amades i
Coromines també coincideixen amb BERNAT: aïllat, erecte, envoltat de cingles,
tallat.
Per semblança en la forma, l’òrgan sexual masculí també
adoptà el mot CARALL, que podríem afegir a una extensa llista de sinònims
—sovint comestibles— que van a parar allà mateix: plàtan, botifarra, pastanaga,
fava, espàrrec, llangonissa, sardina… Arribà un moment que el significat fàl·lic del mot
CARALL passà al davant del muntanyenc, i pel pudor de la gent benparlada es
substituí per l’eufemisme CAVALL, menys malsonant, com ara exclamen CARAM en
comptes de CARALL o COI en comptes de CONY.
En la màgia popular, dos objectes d’aspecte similar tenen
propietats idèntiques per més que siguin de naturalesa ben diferent. Per això,
aquests rocs anomenats caralls havien d’afavorir la fertilitat femenina i,
malgrat la rígida moralitat imperant, les dones no dubtaven a llevar-se la roba
i fregar-s’hi les parts íntimes. “A Montserrat canvien la dona”, diu una antiga
dita, perquè hi puja estèril i en baixa fecunda.
Olla i campana a la font de sant Gil |
D’aquests rocs portadors de fertilitat també en deien pedres
rossoladores (rossolar: davallar lliscant). N’hi havia prop dels santuaris de
Bellmunt i de Cabrera; les dones s’hi asseien amb el cul a l’aire i lliscaven
avall suaument per una superfície ben allisada de tant fregadís. Al santuari de
la Salut, al Baix Llobregat, hi havia l’anomenada pedra dels fills on les
barcelonines que no quedaven prenyades s’asseien damunt d’unes cavitats on les
natges hi encaixaven a mida. Hem de suposar que aquestes cavitats són les que van donar
peu a la versió cristiana, segons la qual, en un dels seus viatges
pel món, la Mare de Déu s’hi havia assegut. Per descomptat que allò que
més li demanaven els fidels devots era tenir fills i ho acompanyaven amb el
llançament de pedretes a la roca, ritual comú en èpoques paganes que se seguia
fent sota advocació cristiana; canvien els déus, es mantenen les creences i
així ens ho expliquen els goigs:
La font, enderrocada lamentablement fa uns 30 anys |
L’esposa troba lo espòs
que vivia escarriat;
la mullé estèril, per Vos
logra gran fecunditat.
Amades creu que aquests rocs eren de megàlits tombats; on no
hi ha caralls naturals també serveixen els caralls plantats per l’home, és a
dir, els menhirs, que potser en temps reculats també en dèiem caralls i no pas
el mot bretó que emprem ara.
Pep Coll, recull a “Muntanyes maleïdes” la llegenda del Roc
del Què, del qual, com passa sempre, la imaginació popular va trobar una
explicació a tan enigmàtic nom. De fet, Roc del Què és una redundància (Roc del
Quer: Roc del Roc), com ho és Vall d’Aran (Vall de Vall) o Coll de Port (Coll
de Coll). Situat a la vall de Cabó (Alt Urgell), al Roc del Què l’hereu de cal
Favà s’hi va despertar de matinada, després d’una frenètica nit de passió amb
una jove encisadora i desconeguda sorgida del pou de la masia. De nou, trobem
un quer vinculat a les alegries del sexe.
dimecres, 25 de maig del 2016
Banyes i infidelitat
Quina relació hi ha entre la infidelitat femenina i les
banyes?
Al Costumari, Amades parla de la tradició de l’arbre de
maig, i crida l’atenció la de Cornellà del Terri. Com en moltes altres viles del
país, plantaven el pollancre més alt i gros que havien trobat pel terme. Durant
l’any havien guardat totes les banyes dels bous sacrificats i les clavaven a
l’arbre, apuntant en direcció a la casa del darrer casat del poble. Diu que en
temps antic era aquest qui dirigia el ball rodó que s’hi feia al voltant, amb
la testa coronada per dues banyes: “Aquest personatge era com l’heroi de la
festa i estava investit de certa autoritat i jerarquia popular”.
El cornut de Cornellà del Terri, segons el Costumari català |
Sembla que en aquest cas no era així, però normalment ser un
cornut té unes connotacions pejoratives i masclistes. Pejoratives perquè
s’aplica a l’home la dona del qual li ha fet banyes, és a dir, s’ha ficat al
llit amb un altre. Masclistes perquè no hi ha cornudes, s’entén que si l’home
és infidel no és cap deshonor per a la seva dona.
L’antiga festa de Cornellà del Terri evidencia la pervivència
d’un culte pagà al Faune romà, al Pan grec, al Cernunos celta i, com a referent
més antic, al déu cornut del paleolític, el company de la deessa mare, fèrtil
ella i fecundant ell. Les banyes no són res més que el símbol més potent de
capacitat fecundant, capacitat que els homes primitius envegen dels bocs o
bèsties similars, capaços de muntar en un dia un nombre de cabres que cap humà
seria capaç d’igualar amb fembres, per més seductores que fossin.
Enveja que també hem fet extensiva a les dones, fàcilment
multiorgàsmiques i dotades d’una potència sexual força més elevada. Potser en
aquesta inferioritat sexual masculina, sentida però amagada, rau el masclisme més
atàvic, per més que fantasiegem sobre la mida de l’òrgan i la capacitat de
satisfer dones.
Ja en el primer text literari, la sumèria Epopeia de
Guilgameix, escrita fa 4.700 anys, hi trobem Enkidu, fidel amic del
protagonista, criat al bosc com una fera boscana i tan fort com
Guilgameix. Quan a Enkidu se’l vol civilitzar, el primer que se li fa és
oferir-li la prostituta Shamhat, que el durà a una cabana de pastors on tastarà
el pa i la cervesa, menjar elaborat i símbol civilitzatori, però abans de
satisfer la gana se l’ha calmat satisfent una altra mena de gana. Fins a quedar
ben saciat, Enkidu passa sis dies i set nits follant sense parar amb Shamhat,
una fantasia que costa més de creure que els posteriors combats amb ogres o
bous celestes.
Combat d'Enkidu i Guilgameix contra el Bou Celeste (Cilindre s. VII a.n.e.) |
Ja és casualitat —o no— que el cornut de qui parlàvem es
trobés al poble de Cornellà, topònim provinent del mot llatí Cornelius, és a
dir, el qui té banyes, el cornut.
dilluns, 25 d’abril del 2016
Dracs catalans, l’origen de la bèstia
Els dracs catalans
Així com els nostres serpents han perdurat en la memòria oral i han tingut una escassa presència en la literatura, la memòria dels nostres dracs ha perdurat en la memòria de la gent en bona part gràcies al protagonisme atorgat per importants escriptors i pintors. El cavaller Espèrcius s’enfronta a un drac al “Tirant lo Blanc”, Roig i Jalpí narra el combat entre en Soler de Vilardell i el drac del Montnegre, els pintors medievals els van recrear en moltes obres i, modernament, no poden mancar dracs a les narracions del gènere èpic i llegendari, siguin novel·les, films o sèries.
Dibuix de Joan Junceda |
Catalunya és país de dracs, els folkloristes de la
Renaixença i Amades en recullen històries a multitud d’indrets. A més de les
esmentades, les més conegudes són la de sant Jordi a Montblanc, la del de Sant
Llorenç del Munt mort per Jofre el Pilós, el del llac de Banyoles vençut per
sant Mer, el d’Arles del Tec per sant Guillem de Combret, o els de Soriguera,
Ridaura, Ripoll, vall del Bac, Rocallaura…
Els nostres dracs són quadrúpedes més que no pas bípedes,
alats, coberts d’escates, amb cua poderosa, llur alè fètid emmetzina l’aire i
les collites i devoren bestiar i gent —preferentment tendres princeses, si
poden triar. Solitaris, viuen en coves, sovint no gaire lluny d’aiguamolls o
cursos d’aigua. La presència del drac en una comarca porta la seva gent a la
ruïna fins que és alliberada per l’heroi, que pot ser un guerrer, un sant o les
dues coses alhora.
Dracs i serpents, d’on surten?
Dracs i serpents eren gairebé el mateix en les primeres civilitzacions, costa diferenciar-los amb claredat en aquells remots relats de sumeris, babilonis, egipcis o grecs, però hi trobem creences i simbolismes contradictoris. Els antics dracs i serpents de l’àmbit mediterrani, europeu i del Pròxim Orient són malèfics i, tanmateix, en aquestes mateixes cultures, la serp és símbol de saviesa associada amb la medicina. S’expressa clarament en la seqüència del Paradís: “La serp era el més astut de tots els animals que el Senyor-Déu havia fet”. En canvi, els xinesos són benèfics i en primitives cultures africanes també són venerats com déus. Aquesta contradicció també la trobem a casa nostra: el comportament agressiu dels nostres dracs té poc a veure amb el dels serpents amb diamant.
El nostre malvat drac està vinculat a les noves religions,
que inicien els sumeris i continuen els babilonis i cultures mediterrànies. El
neolític porta una nova generació de déus que reflecteixen una nova mentalitat.
L’home paleolític es veu a sí mateix com una espècie més de la natura que, com
la resta d’animals, s’alimenta dels fruits de la terra que recull i dels altres
animals que captura. Res d’extraordinari, en aquella època els humans fem
gairebé el mateix que les altres bèsties.
Amb la revolució neolítica, el nostre paper canvia, passem
de ser una espècie més a ser l’espècie capaç de dominar alguns aspectes de la
natura, ja no depenem exclusivament de la recol·lecció de fruits silvestres
perquè hem descobert l’agricultura ni depenem exclusivament de la cacera perquè
ara tenim ramats.
Gerra sumèria amb drac i serpent (2150 a.n.e.) |
dilluns, 18 d’abril del 2016
Serpents xinesos i catalans
En contraposició als serpents sumeris, babilonis, hebreus,
egipcis, grecs i romans, els serpents xinesos són altament respectats per la
població, encara en l’actualitat, i considerats molt positivament. Mal
anomenats dracs, atès que llur representació allargada s’acosta més a un
serpent, guarden a la gola la bola de drac, una gran perla lluminosa d’on li
venen els poders màgics. Descrits amb precisió pel filòsof xinès Wang Fu (82
dC-167dC), aquells llunyans serpents ens aporten llum en els nostres.
Serpent xinès (Kunisada, s. XIX) |
Antigament
emparentat amb el drac, se n’ha anat distanciant des de fa mil·lennis. Els
nostres serpents, enormes, banyuts i amb pèl a l’esquena, porten damunt la
testa o a la boca un gran diamant, el brillant de serp, on li rau la
immortalitat i el poder, talment com les boles dels dracs xinesos. Quan van a
beure a les fonts o a banyar-se en estanys es treuen el brillant per no
perdre’l a l’aigua, moment que aprofita algun vailet espavilat per robar-lo,
provocant la reacció violenta del serpent, que mor al cap de poc. Si no fos per
això, és un ésser pacífic que no es fica amb ningú.
dimecres, 6 d’abril del 2016
Dracs
Drac (Calendari 2016 mitologia catalana) |
A tots els continents trobem llegendes de dracs. La més antiga, de fa 5.000 anys, és la del sumeri Kur, senyor del món subterrani on habiten les ànimes, vençut pel déu de l’aigua Enki. Després d’ell, herois babilonis, egipcis, grecs, romans i d’arreu han repetit la gesta. Al nostre país, dotzenes de dracs han estat sotmesos per valents guerrers, com el de Montblanc per sant Jordi. Igual que el seu ancestre Kur, viuen en coves, corren, neden, volen, treuen foc pels queixals i un alè fètid que ho emmetzina tot, assolant la terra.
Tota la informació a:
Mitologia dels Països Catalans
Amb textos de Dani Rangil, il·lustracions de Laia Baldevey i pròleg d'Agustí Alcoberro.
Editorial Efadós (2022)
dimarts, 23 de febrer del 2016
Terminàlies romanes i salpàs pagès
És ben sabut que un recurs dels dictadors per
perpetuar-se al poder és associar la seva persona a una naturalesa divina. En
temps de Franco, les monedes ens recordaven que era “Caudillo de España por la
gracia de Dios”; els règims teocràtics se sustenten en això; el nord-coreà Kim
Jong-un projecta en els seus súbdits una aura semi-divina. Fins i tot en règims
democràtics, la divinitat és un argument emprat en campanyes electorals, “Déu
està del nostre costat” és una frase de ressonàncies ianquis.
I si aquest panorama forma part dels temps que corren, el
vincle governant-divinitat va ser encara més evident en el passat, recent i
llunyà. El poder vol mantenir el seu domini en un territori concret i ben
delimitat, per això els estats marquen les fronteres, els municipis els termes
i les finques els seus límits. La preocupació per marcar territori és consubstancial a la condició humana, però no exclusiva, és ben sabut el gran nombre d’espècies animals que delimiten el seu espai, des de papallones i ocells fins a mamífers.
Els romans, que van tenir segles per aprendre a governar un
gran imperi i a legislar des de les coses més grans a les més petites, es van
adonar de l’autoritat de la qual, per consens general, s’investia als déus i,
atesa la font de conflictes que han estat —i segueixen essent— els límits
exactes d’una finca, no ha d’estranyar que en tinguessin un que vetllava per la
integritat i la inalterabilitat de tot allò que marqués el límit d’un
territori, és a dir, dels termes, de les fites.
El déu Tèrminus (Hans Holbein der Jüngere -1525)
|
El 23 de febrer celebraven les Terminàlies en honor del déu
Tèrminus, amb cerimònies d’àmbit públic i també d’àmbit privat, entre els
propietaris veïns que compartien les fites que marcaven la frontera entre els
seus territoris. Tal costum demostra un sentit molt pràctic, cada any es
renovava el compromís de bon veïnatge i es refrescava la memòria sobre el
terreny de cadascú. Al voltant de les pedres termeneres no hi mancaven càntics,
ofrenes i un àpat comú entre les famílies interessades.
Molt abans, dolmens i menhirs van ser col·locats en llocs
prominents per fer ben visible als forasters que aquell territori ja estava
ocupat des de feia generacions i alguns d’aquests han servit mil·lennis després
per seguir informant d’un límit municipal i, més modernament, s’han emprat les
creus de terme medievals, capelles o els actuals cartells a les carreteres.
Fita prop de can Peric (el Montnegre) |
El simbolisme sagrat dels termes ha perdurat fins fa mig
segle. Les persones grans, coneixedores de tots els d’una finca, eren molt
valorades per estalviar possibles litigis i un propietari que gestioni bé la
seva hisenda ha de tenir les fites netes i ben conservades.
Una continuació del costum romà també el trobem en les
processons anuals a les creus de terme d’un poble, com la que ens explica
Esteve Bosc, d’Olzinelles, a la serra del Montnegre:
Quan ja vas a
agafar la baixada cap al cantó de la rectoria, a dalt d’una mica de turonet hi
havia el Pedró, que és una creu de terme que cada any hi anàvem per Santa Creu en
professó des de l’iclésia, cap allà dalt. Encara hi ha un tros de pedra.
Creu dels Tres Termes (Hortsavinyà, Pineda, Sant Cebrià) |
El salpàs, ritual catòlic oficiat pel capellà de cada poble,
era una confluència de les tradicions romana i jueva. Dels jueus agafava el
sentit de beneir portes i estances de cases i corrals per protegir-les de
calamitats, males intencions i mals esperits, protecció que es feia extensible
als seus estadants. El capellà feia una ruta per totes les cases i masies de la
parròquia, i aquí és on hi trobem el vessant administratiu romà, car era una manera
de repassar cada any quines eren les cases que formaven part del terme
parroquial o municipal.
En tenim recollits diversos testimonis del Montnegre a Piles i súties:
El salpàs era una
tradició que hi havia abans, de beneir les cases per protegî’l-se de mals
esperits, suposo. Beneïen la sal i s’havia de portar l’aiga beneïda. [Conxita
Masnou]
Mossèn Lluís passava per
Setmana Santa a fer el salpàs i recollia els ous per quan feien la rifa. Passava a les
cases i tirava sal a les parets, el dilluns o dimarts de Setmana Santa. També
anava al cantó de Santa Susanna, a can Valent, can Mestres, can Toni Cases. [Pepita Aneas]
Mossèn Lluís, el rector
de Sant Pere de Riu, anava cada any a fer el salpàs per totes les masies. Quan venia cap a
les Ferreres ja havia passat per totes les
masies de la part alta de Santa Susanna i en
Siset, l’escolanet, havia recaptat una bona colla de dotzenes d’ous. La riera
es podia travessar bé per dugues pedres grosses, però l’escolanet va relliscar
i no va quedar cap ou sencer. Fins la sotana del capellà va quedar empastifada.
A casa, la meva mare li va netejar una mica com va poder i així va poder seguir
i fer el salpàs a les masies que faltaven. [Rossendo Sureda]
Dolmen de Pedra Arca (Vilalba Sasserra). Hi trobem inscripcions termeneres d'èpoques diverses |
Sant Genís de Palafolls ha recuperat des de 2009 la ruta del
Salpàs amb un caire lúdic i un gran èxit d’assistència, i no deu ser l’únic cas.
Sense saber-ne el perquè, les tradicions ancestrals ens criden, com si
conservéssim al fons de la nostra memòria el record de vivències de fa molts
segles.
Roca amb inscripció prop de l'Illa (el Corredor) |
Bibliografia: si voleu saber més de les Terminàlies, consulteu l'excel·lent article de Pere Quetglas.
P.D. Al Calendari 2016 de mitologia catalana les Terminàlies
venen marcades el 27 de febrer, i no el 23. Mea culpa!
En demano disculpes, errades de principiant.