Una de les
llegendes més insòlites que ha perdurat durant 400 anys en la memòria de la
gent és la del viatge a l’infern d’en Pere Porter o, dit d’una altra manera, la
de les calderes d’en Pere Botero.
El que
potser molta gent no sap és que en Pere Botero fou un personatge real que va
viure entre els segles xvi i xvii al mas Porter, a l’antic veïnat de
Gasolves, conegut actualment com Sant Daniel, prop de la carretera que uneix
Tordera amb Blanes.
El gegant de Tordera Pere Porter |
De la
llegenda, tot i que la Inquisició
va prohibir-ne la difusió durant dos segles, en circulaven nombrosos
manuscrits. El 1999 es va publicar Viatge
a l’infern d’en Pere Porter, on J. Mª Pons i Guri feia un estudi molt
acurat de diverses versions d’aquesta història. El relat del propi Pere, amb
tota mena de detalls, el recollí el capellà de Blanes Joan Texidor, i com que és
força llarg, en farem un resum.
Pere Porter, fill de Joan Porter i d’Antònia Serra, va néixer al mas
Porter i fou batejat a Tordera el 16 de gener de 1571. En aquells anys va
haver-hi una penúria econòmica que va obligar als Porter a endeutar-se, però
els deutes van ser pagats. Tot i així, el 23 d’agost de 1608 es presenten les
autoritats a la casa, amb ordre d’embargament immediat si no es fa efectiu el
pagament. Pere Porter convenç les autoritats que ajornin l’embargament fins
l’endemà i se’n va cap a Maçanet per mirar de cobrar uns diners que li deuen.
Pel camí, coincideix amb un cavaller desconegut d’exquisit comportament, que
viatja amb dos cavalls i que, en veure’l tan amoïnat, l’insisteix que li
expliqui els motius i li ofereix que pugi al cavall que va lliure de càrrega.
El foraster apunta que la solució és anar a parlar amb el notari Bosoms,
d’Hostalric, que no va lliurar el document que acreditava el pagament del
debitori. El notari era mort de feia anys, però això no semblava cap
impediment. En Pere acaba pujant al cavall i…
“Al cap de una hora que fórem a
cavall, després de haver passat grans valls, montañas y grans mars, entràrem
per una gran boca de una peña feta a modo de una cova molt fosca y, al cap de
un rato, hisquérem a un gran pla, que tot era foch monstruós y gran número de
gent de totes classes y estats que patían grans torments.
Entrada a l'infern (Gustave Doré, 1861) |
[…] Després vaig vèurer la ànima de
mossèn Jordà, prebere de la vila de Pineda, qual estava en mitg de dos donas,
una de cada costat, y estava en un llit de quatre pilars, tot foguejant de
differents torments.
[…] Y després la ànima de mossèn
Phelip Roger de Calella, procurador que fonch de dits vescomptats des de que lo
eccelentíssim marquès de Aytona los comprà; y lo dit Roger diu que fou lo qui
posà dissenció entre los vassalls y lo senyor.
[…] Jo vaig vèurer com aportàvan la
dita ànima en uns llochs molt horrendos, plens de calàpats y serps, que
espantarían a tots los del món.”
I en una de les calderes hi troba el notari d’Hostalric, que li
confessa que és allà per la mala passada que l’hi havia fet, i li diu on pot
trobar el document que necessita, a la pàgina 27 d’una llibreta amagada sota
una rajola de casa seva.
Infern. Taula de sant Miquel (s. XIII). Soriguerola, Cerdanya |
Sembla que el tema està en vies de solució, però Pere Porter s’adona
que no serà tan fàcil quan li demana al dimoni:
“Tu que me has aportat assí,
trau-me’n”
Lo dimoni me respongué: “Sabeu,
Porter, com mon offici és aportar ànimas y cossos a l’Infern; no és mon offici
tràurer-ne ningun”, y se’n anà.”
Infern (1505-1530). Anònim. MNAA, Lisboa |
“Porter, no anomènias aqueixas
paraulas que nos atormèntan molt.”
Luego isqué lo dimoni que me aportà
allí y me digué: “Porter, si voleu eixir de assí haveu de invocar lo sant al
qual tingau més devoció.”
Alashoras, jo pleguí les mans y
demaní favor y ajuda al gloriós sant Jaume apòstol, y al mateix temps aparegué
un home molt gentil y resplandent, vestit com a pelegrí, qual me donà un cordó
que aportava cenyit y me digué: “Porter, vina y segueix-me y pren un cap de
cordó y ten-lo ben fort que jo te trauré de eixa mala gent y te aportaré en
terra santa.”
Així fou com pogué escapar del regne de Satan i, a partir d’aquí, tot hagués estat molt fàcil si el sant hagués fet bé la seva feina, però, inexplicablement, un cop tornat al món terrenal, en Pere no es troba a Tordera sinó al Camp de Morvedre, al País Valencià. Per sort, un negociant torderenc que es troba allà el reconeix amb dificultat, degut a l’estat depauperat després d’aquelles vacances infernals, que havien durant cinc setmanes. En Pere es refà i torna:
Així fou com pogué escapar del regne de Satan i, a partir d’aquí, tot hagués estat molt fàcil si el sant hagués fet bé la seva feina, però, inexplicablement, un cop tornat al món terrenal, en Pere no es troba a Tordera sinó al Camp de Morvedre, al País Valencià. Per sort, un negociant torderenc que es troba allà el reconeix amb dificultat, degut a l’estat depauperat després d’aquelles vacances infernals, que havien durant cinc setmanes. En Pere es refà i torna:
Infern (Església de Santa Maria d'Arties, 1580) |
[…] y un fill de un tal Sorell de
Tordera del qual havia vist en lo Infern, me digué: “Donchs, Pere Porter, de a
hont veniu? Me han dit que sou estat en lo Infern. De allí, què portau de nou?”
Jo li responguí: “He vist vostre
pare en lo Infern, que està ben governat y ben calent, que no té fret.”
En mig de la incredulitat i de la burla generalitzada, Pere aconsegueix
que els batlles d’Hostalric i de Tordera l’acompanyin a la casa del difunt
notari:
“Molta gent de la vila nos va seguir per vèurer què succés tindria aquella cosa, y per saber si jo era boig o sabi.”
“Molta gent de la vila nos va seguir per vèurer què succés tindria aquella cosa, y per saber si jo era boig o sabi.”
Paisatge infernal (del Jardí de les Delícies) (Hieronymus Bosch, 1480-90) |
“Luego las varen alsar y, a la última, trobaren un manual petit, en lo
qual hi era la dita escancel·lació. Y vist lo llibre, tots quedaren espantats y
admirats. La gent ni parlaven ni se movien que apareixien encantats, que lo trobar
lo llibre los confongué a tots y luego me agenollí y alsí los ulls al cel y
diguí: “Gràcies vos dóno, Senyor Déu meu y a tota la Santíssima Trinitat …”
Pere Porter va recuperar les seves propietats i la seva credibilitat,
participant en diverses ocasions en el Consell de la Vila de Tordera, fins al
1627. Abans, però, encara va haver de fer front a la Inquisició , que li
prohibí de dir res sobre el que havia vist a l’infern.
Bibliografia: Pons i Guri, Josep M. Viatge a l'infern d'en Pere Porter. Fundació Pere Coromines, 1999
Bibliografia: Pons i Guri, Josep M. Viatge a l'infern d'en Pere Porter. Fundació Pere Coromines, 1999
M'agradem molt les imatges que has inclòs en el post. Són fantàstiques i d'èpoques i orígens ben diversos.
ResponEliminaM'agradat molt la ressenya, la llegenda i les imatges. Felicitats.
ResponEliminaM'agradat molt la ressenya, la llegenda i les imatges. Felicitats.
ResponEliminaGràcies pel relat!
ResponEliminaM'ha agradat molt la llegenda i de ben segur que la canalla l'escoltaria embalalida. No estaria gens malament crear una assignatura o un crèdit als cursos de primària amb tot un seguit d'elles.
ResponEliminaDesprès d’estudiar-ne cinc manuscrits que he recopilat escampats arreu del país i tenint en compte el llibre den Ponts Guri (arxius històrics d’Arenys de Mar) no es pot editar l’historia i per tant n’he escrit una versió teatral I l’auca d’en Pere Botero.
ResponEliminaEsteba Maresma de Tordera
Fantástic text. Superinteressant.
ResponEliminaJo ara ho faig servir per al Català i tirar endavant des de l'aula d'acollida.
ResponElimina